Gaźnik

Moje przemyślenia po założeniu gaźnika 16N3 do mojego Simsona S50:
Wniosek pierwszy: Gaźnikiem 16N3 można zastąpić oryginalny 16N1. Stwierdziłem, że obydwa te modele gaźników działają dobrze w Simsonie S50.
Wniosek drugi: Nie zauważyłem szczególnych zmian w oddawaniu przez silnik mocy, chociaż jestem skłonny powiedzieć, że Simson nieco lepiej radzi sobie z obciążeniem (podczas podjazdu na pewną górę, gdzie musiałem niegdyś redukować na dwójkę, teraz już radzi sobie na trójce), ale nie wiem czy jest to związane ze zmianą gaźnika, czy raczej ze zmianą mieszanki na 25:25:1 (benzyna bezołowiowa 95:gazolina:olej Orlen 2T(półsyntetyczny))

Regulacja gaźników:
Warunkiem koniecznym dobrej regulacji jest szczelność układów ssącego i wydechowego oraz sprawność instalacji zapłonowej i dobrze wyregulowany zapłon.

Regulacja gaźnika 16N1:
Jeśli podczas pokręcania śrubą regulacyjną powietrza biegu jałowego silnik przestanie pracować, to należy wkręcać śrubę oporową przepustnicy do chwili uzyskania równomiernej pracy silnika. Wkręcić do oporu śrubę regulacyjną powietrza biegu jałowego i następnie odkręcić ją, aż uzyska się możliwie dużą prędkość obrotową, z zachowaniem równomiernej pracy silnika.
Na zakończenie reguluje się prędkość biegu jałowego ponownie wkręcając śrubę oporową przepustnicy. Po regulacji prędkość biegu jałowego powinna wynosić 1200-1600 obr/min.
Jeżeli po przeprowadzeniu takiej regulacji okaże się, że podczas przyspieszania silnik nie pracuje normalnie, to można spróbować wkręcić śrubę regulacyjną powietrza biegu jałowego o 1/4 do 1/3 obrotu, w celu niewielkiego wzbogacenia mieszanki. Zbyt głębokie wkręcanie tej śruby spowodować może wzbogacenie mieszanki w takim stopniu, że ilość CO2 w spalinach osiągnie sprzeczną z przepisami wartość przekraczającą 4,5 % objętości.

Regulacja gaźnika 16N3:
Do regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego służy zasadniczo jedynie śruba regulacyjna w kanale obejściowym (uwaga ta nie dotyczy regulacji dokonywanej bezpośrednio po zakończeniu okresu docierania silnika) Jeśli zakres regulacji wyłącznie tą śrubą nie jest wystarczający, to należy zweryfikować skład mieszanki i biegu jałowego. W tym celu należy zdjąć plombę (umieszczona "na końcu" gaźnika, na połączeniu gaźnika z cylindrem), wkręcić do oporu śrubę regulacyjną mieszanki biegu jałowego (znajduje się pod plombą, należy wkręcać ją ostrożnie, żeby jej nie złamać) - silnik przestaje pracować - następnie wykręcić tą srubę o 3 obroty.
Pokręcać srubą regulacyjną powietrza w kanale obejściowym do chwili osiągnięcia równomiernej pracy silnika.
Śrubę regulacyjną mieszanki biegu jałowego wkręcać z wyczuciem do chwili uzyskania dużej prędkości biegu jałowego, następnie obrócić ją w lewo od ustalonego poprzednio położenia.
W razie konieczności zmniejszyć prędkość obrotową biegu jałowego wkręcając śrubę regulacyjną powietrza w kanale obejściowym do chwili osiągnięcia równomiernej i spokojnej pracy silnika
Ponownie zaplombować śrubę regulacyjną mieszanki biegu jałowego.